-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:41762 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

آيا بعد از نابودي فرعونيان، بني اسرائيل بر مصر حكومت كردند؟

بر اساس تعبيري كه در قرآن كريم آمده است خداوند مي​فرمايد «ما بني اسرائيل را وارث فرعونيان ساختيم» جمعي از مفسران بر اين عقيده​اند كه آنها به مصر بازگشتند و زمان حكومت را در دست گرفتند، و مدتي بر آن سرزمين حكمراني كردند.

البته ظاهر آيات با اين تفسير مناسب است.

در حالي كه بعضي ديگر معتقدند كه آنها بعد از هلاك فرعونيان راهي سرزمينهاي مقدس شدند، ولي بعد از مدتي به مصر بازگشتند و حكومتي در آنجا تشكيل دادند.

فصول تورات كنوني كه مربوط به اين قسمت است با اين تفسير مطابقت دارد.

بعضي ديگر احتمال داده​اند كه بني اسرائيل دو گروه شدند، گروهي از آنان در مصر باقي ماندند و حكومت كردند، و گروهي همراه موسي(ع) به سوي سرزمينهاي مقدس روانه شدند.

اين احتمال نيز داده شده كه منظور از وارث شدن بني اسرائيل اين است كه آنها بعد از موسي(ع) در زمان سليمان بر سرزمين پهناور مصر حكمراني كردند.

ولي با توجه به اينكه موسي(ع) يك پيامبر انقلابي بزرگ بود، بسيار بعيد به نظر مي​رسد كه چنين سرزميني را كه اركان حكومتش فرو ريخته و دربست در اختيار او قرار داشت به كلي رها سازد، و بي​آنكه تصميمي براي آنجا بگيرد روانه به سوي بيابانها شود، بخصوص اينكه ساليان دراز صدها هزار نفر از بني اسرائيل در آنجا ساكن بودند و با مسائل آن محيط آشنائي داشتند.

بنابراين از دو حال خارج نيست يا بني اسرائيل همگي به مصر بازگشتند و حكومتي را تشكيل دادند، و يا جمعي از آنها به فرمان موسي(ع) در آنجا ماندند و اين برنامه را اجرا كردند، در غير اين​صورت بيرون راندن فرعونيان و وارث ساختن بني اسرائيل كه در قرآن آمده مفهوم روشني نخواهد داشت.




قصه هاي قرآن

حضرت آيت الله مكارم شيرازي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.